ďťż

Podatek od nieruchomośći - pomocy !!!





Jarek_75 - 06-05-2006 10:51
Mam pytanie do wszytkich którzy się znają na prawie podatkowym, dostałem od Urzędu Gminy wezwanie do określenia kubatury budynku celem naliczenia podatku, dom jest odebrany ale nie występowałem o nadanie nr budynku i nie jestem tam zameldowany czy UG ma prawo ściągać w takiej sytuacji odemnie podatek za nieruchomość. Bardzo proszę o informację a najlepiej jakiś wskazanie konkretnego paragrafu bo wydaje mi się że chcą ściągnąć odemnie bezprawnie kasę, no chyba że bym się mylił to proszę o sprostowanie bo mam zamiar do nich podjechać i udowodnić swoją rację ale nie wiem czy jest sens.

Pozdrawiam





Inka1 - 06-05-2006 13:44
Powiem tak: dla UG nie liczy się co jest zamieszkane, ale stan faktyczny. Przecież w domku letniskowym tez się generalnie nie meldujesz, a podatek płacić musisz i to zwykle więcej niż na działce budowlanej.
Dom jest odebrany i sorry, Twoim obowiązkiem jest zapłacenie podatku. Płacisz od działki i nieruchomości na niej a nie od faktu nadania numeru czy zamieszkania.

Nie udowodnisz swojej racji, rację ma urząd.



Majka - 06-05-2006 13:45
urząd ma rację. Płać.



Inka1 - 06-05-2006 13:47
Jakieś artykuły chciałeś, miłej lektury ;)

art.18 ust.2 pkt.8, art.40 ust.1, art.41 ust.1 i art.42 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym / tekst jednolity Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz.1591; zm. z 2002r. Nr 23, poz.220, Nr 62, poz.558, Nr 113, poz.984, Nr 153, poz.1271, Nr 214, poz.1806; z 2003r. Nr 80, poz.717, Nr 162, poz.1568; z 2004r. Nr 102, poz.1055, Nr 116, poz.1203, Nr 167, poz.1759; z 2005r. Nr 172, poz.1441, Nr 175, poz.1457; z 2006r. Nr 17, poz.128/ art.5 ust.1, art.7 ust.3 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 roku o podatkach i opłatach lokalnych /tekst jednolity z 2002r. Dz. U. Nr 9, poz.84, Nr 200, poz.1683; z 2003r. Nr 96, poz.874, Nr 110, poz.1039; Nr 188, poz.1840, Nr 200, poz.1953, Nr 203, poz.1966; z 2004r. Nr 92, poz.880 i 884, Nr 96, poz.959, Nr 123, poz.1291, Nr 281, poz.2782; z 2005r. Nr 130, poz.1087, Nr 143, poz.1199, Nr 164, poz.1365, Nr 167, poz.1399, Nr 169, poz.1419, Nr 175, poz.1462, Nr 179, poz.1484





sSiwy12 - 06-05-2006 13:48
Podstawa prawna :art.18, ust.2, pkt.8 ustawy z dnia 8.03.1990r. o samorządzie gminnym /tekst jednolity Dz.U. Z 2001r, Nr 142, poz 1591 wraz z późniejszymi zmianami/ art.5, ust.1, pkt. 1-3, art.8, art.10, art. 13, 14, 18, 19 pkt.1 lit.a oraz pkt.2 ustawy z dnia 12 stycznia 1991r, o podatkach i opłatach lokalnych tekst jednolity /Dz.U z 2002r. Nr 9, poz.84 z późniejszymi zmianami/, art.6, pkt.8 ustawy z dnia 30 października 2002r o podatku leśnym /Dz.U. Nr 200, poz.1682/, art. 6 b ustawy o podatku rolnym /Dz.U.z 1993r. Nr 94, poz.431 z późniejszymi zmianami/, Obwieszczenie Ministra Finansów z dnia 26 października 2004r w sprawie górnych granic stawek kwotowych w podatkach i opłatach lokalnych /MP 46, poz.794/
Nie wiem skąd kubatura. Do celów naliczania podatku od nieruchomości potrzebne jest podanie m2 powierzchni użytkowej. Natomiast nie jest istotne czy "ktoś" tam mieszka. Podatek płaci się "za posiadanie"
Pozdrawiam



Majka - 06-05-2006 13:49
no to go dobiliscie :lol:

Inka, a gdzie psiak z kanapki? Zjedzony?



Inka1 - 06-05-2006 13:53
śliczy był ten hotdog, nie?
no co Ty, aj wegetarianka, nawet much nie biję ;)



Jarek_75 - 06-05-2006 22:42
Dzięki wszystkim za odpowiedzi pomiem szczerze że mnie dobiliście myślałem że UG chce bezpodstawnie wyrwać odemnie kasę ale skoro tak chyba trzeba się pogodzić z tym faktem myślałem tylko że skoro nie jestem tam zameldowany ani nie ma nadanego nr domu to mi się narazie upiecze z tymi opłatami. Jakie są u was stawki za m2 i czy pomieszczenia piwniczne też trzeba podawać do UG czy tylko powierzchnie użytkowe ?



Yogi66 - 07-05-2006 00:44
Podajesz wszystkie powierzchnie.
Stawki są zróżnicowane w zależności od przeznaczenia pomieszczenia, jego wysokości itp. Ile one wynoszą? By się dowiedzieć to wejdź na stronę internetową swojego urzędu gminy. Musisz kliknąć na link o nazwie BIP (Biuletyn Informacji Publicznej) i tam odszukasz uchwałę rady z wysokościami stawek.
Zamieszczenie w BIP tych (i nie tylko tych) informacji jest obligatoryjne.



Jarek_75 - 07-05-2006 13:19
Wszystko się zgadza prócz tego że podatek naliczany jest wyłącznie :

od budynków lub ich części

a/mieszkalnych oraz zajętych wyłącznie na potrzeby mieszkalne

b/związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej oraz części budynków mieszkalnych zajętych na prowadzenie działalności
gospodarczej

ja tam nie mieszkam, nie mam nadanego nr domu i nie jestem tam zameldowany to od czego mam płacić podatek?

Znajomy miał identyczną sytuację też w tej gminie. Dostał tak samo pisemko odnośnie opomiarowania jego domu, poszedł do UG i powiedział że nie będzie płacił bo on tam nie mieszaka, nie jest zameldowany i nie ma nadanego nr domu, babka ze złości zmieniała kolory, postraszyła sadem i na tym się skończyło. Taraz już tam mieszka, jest zameldowany i sumiennie płaci podatek.

Jeżeli ktoś może zacytować mi konkretna ustawę co rozumie się pod pojęciem budynek mieszkalny ale pod kątem podatku od nieruchomości to byłbym wdzięczny bo nigdzie nie mogę tego znaleźć.
-



Inka1 - 07-05-2006 17:34
Poszukaj w prawie budowlanym, na pewno znajdziesz ;)

Generalnie budynek mieszkalny służy do ZAMIESZKANIA, ale to, że na razie tam nie mieszkasz, nie upowaznia Cię do niepłacenia podatku.

Proszę, nie szukaj dziury w całym, jak ktos ma 3 mieszkania to za 3 płaci mimo, ze mieszka w jednym.



Inka1 - 07-05-2006 17:35
a, podatek płacisz od faktu POSIADANIA budynku na działce, która na 100% ma swój numer w geodezji , a nie jego zamieszkania czy nadania mu numeru administracyjnego



Nefer - 07-05-2006 17:49
Opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości podlegają:

- grunty
- budynki lub ich część
- budowle lub ich części związane z prowadzeniem działalności gospodarczej

Opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości nie podlegają:

- grunty sklasyfikowane jako użytki rolne
- grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych lub lasy z wyjątkiem zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej
- pod warunkiem wzajemności – nieruchomości będące własnością państw obcych lub organizacji międzynarodowych albo przekazane im w użytkowanie wieczyste, przeznaczone na siedziby przedstawicielstw dyplomatycznych, urzędów konsularnych i innych misji korzystających z przywilejów i immunitetów na mocy ustaw, umów lub zwyczajów międzynarodowych
-grunty pod wodami płynącymi i kanałami żeglowymi, z wyjątkiem jezior oraz gruntów zajętych na zbiorniki wodne retencyjne lub elektrowni wodnych
- nieruchomości lub ich część zajęte na potrzeby organów jednostek samorządu terytorialnego, w tym urzędów gmin, starostw powiatowych i urzędów marszałkowskich
- budowle dróg publicznych wraz z pasami drogowymi oraz zajęte pod nie grunty

Zwalnia sięz podatku od nieruchomości

- budowle kolejowe stanowiące całość techniczno-użytkową wraz z instalacjami i urządzeniami, służące do ruchu pojazdów kolejowych, organizacji i sterowania tym ruchem, umożliwiające dokonywanie przewozów osób lub rzeczy – wykorzystywane wyłącznie na potrzeby publicznego transportu kolejowego, a także zajęte pod nie grunty,
- budowle infrastruktury portowej, budowle infrastruktury zapewniającej dostęp do portów i przystani morskich oraz zajęte pod nie grunty,
- budynki, budowle i zajęte pod nie grunty na obszarze części lotniczych lotnisk użytku publicznego,
- budynki gospodarcze lub ich części:
- służące działalności leśnej lub rybackiej,
- położone na gruntach gospodarstw rolnych, służące wyłącznie działalności rolniczej,
- zajęte na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej,
- nieruchomości lub ich części zajęte na potrzeby prowadzenia przez stowarzyszenia statutowej działalności wśród dzieci i młodzieży w zakresie oświaty, wychowania, nauki i techniki, kultury fizycznej i sportu, z wyjątkiem wykorzystywanych do prowadzenia działalności gospodarczej, oraz grunty zajęte trwale na obozowiska i bazy wypoczynkowe dzieci i młodzieży,
- grunty i budynki wpisane indywidualnie do rejestru zabytków, pod warunkiem ich utrzymania i konserwacji, zgodnie z przepisami o ochronie zabytków z wyjątkiem części zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej,
-grunty i budynki we władaniu muzeów rejestrowanych,
-budynki i budowle w parkach narodowych oraz rezerwatach przyrody służące bezpośrednio osiąganiu celów z zakresu ochrony przyrody oraz grunty objęte ochroną ścisłą, częściową lub krajobrazową,
- budowle wałów ochronnych, grunty pod wałami ochronnymi i położone w międzywalach, z wyjątkiem zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej przez inne podmioty niż spółki wodne, ich związki oraz związki wałowe,
- grunty stanowiące nieużytki, użytki ekologiczne, grunty zadrzewione i zakrzewione, z wyjątkiem zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej,
- grunty stanowiące działki przyzagrodowe członków rolniczych spółdzielni produkcyjnych, którzy spełniają jeden z warunków:
- osiągnęli wiek emerytalny,
- są inwalidami zaliczanymi do I albo II grupy,
- są niepełnosprawnymi o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności,
- są osobami całkowicie niezdolnymi do pracy w gospodarstwie rolnym albo niezdolnymi do samodzielnej egzystencji,
- grunty pracowniczych ogrodów działkowych, z wyjątkiem zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej,
- budynki lub budowle nowo wybudowane bądź zmodernizowane, oddane do użytkowania, wykorzystywane przez grupę producentów rolnych na działalność statutową, po uzyskaniu wpisu do rejestru grup – w okresie 5 lat od dnia wpisu grupy do rejestru,
-szkoły wyższe, wyższe szkoły zawodowe oraz wyższe szkoły wojskowe; zwolnienie nie dotyczy przedmiotów opodatkowania zajętych na działalność gospodarczą inną niż odpłatna działalność badawcza, artystyczna, sportowa i doświadczalna oraz z opłat licencyjnych,
- szkoły, placówki, zakłady kształcenia i placówki doskonalenia nauczycieli – publiczne i niepubliczne, oraz organy prowadzące te szkoły, placówki i zakłady, z tytułu zarządu, użytkowania lub użytkowania wieczystego nieruchomości szkolnych; zwolnienie nie dotyczy przedmiotów opodatkowania zajętych na działalność gospodarczą inną niż działalność oświatowa,
- placówki naukowe Polskiej Akademii Nauk; zwolnienie nie dotyczy przedmiotów opodatkowania zajętych na działalność gospodarczą,
- prowadzących zakłady pracy chronionej lub zakłady aktywności zawodowej – w zakresie przedmiotów opodatkowania zgłoszonych wojewodzie, jeżeli zgłoszenie zostało potwierdzone decyzją w sprawie przyznania statusu zakładu pracy chronionej lub zakładu aktywności zawodowej labo zaświadczeniem – zajętych na prowadzenie tego zakładu, z wyjątkiem przedmiotów opodatkowania znajdujących się w posiadaniu zależnym podmiotów niebędących prowadzącymi zakłady pracy chronionej lub zakłady aktywności zawodowej,
- jednostki badawczo – rozwojowe, z wyjątkiem przedmiotów opodatkowania zajętych na działalność gospodarczą.

Podatnikami podatku od nieruchomości są

- osoby fizyczne
- osoby prawne
- jednostki organizacyjne, w tym spółki, nie posiadające osobowości prawnej będące:
1. właścicielami nieruchomości lub obiektów budowlanych
2. posiadaczami samoistnymi nieruchomości lub obiektów budowlanych
3. użytkownikami wieczystymi gruntów
4. posiadaczami nieruchomości lub ich części albo obiektów budowlanych lub ich części, stanowiących własność Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego, jeżeli posiadanie:

- wynika z umowy zawartej z Agencją Własności Rolnej Skarbu Państwa lub z innego tytułu prawnego, z wyjątkiem posiadania przez osoby fizyczne lokali mieszkalnych niestanowiących odrębnych nieruchomości
- jest bez tytułu prawnego

Obowiązek podatkowy

1. Dotyczący przedmiotów opodatkowania wchodzących w skład Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa lub będących w zarządzie Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe – ciąży odpowiednio na jednostkach organizacyjnych Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa i jednostkach organizacyjnych Lasów Państwowych, faktycznie władających nieruchomościami lub obiektami budowlanymi.
2. Jeżeli przedmiot opodatkowania znajduje się w posiadaniu samoistnym, obowiązek podatkowy w zakresie podatku od nieruchomości ciąży na posiadaczu samoistnym.
3. Jeżeli nieruchomość lub obiekt budowlany stanowi współwłasność lub znajduje się w posiadaniu dwóch lub więcej podmiotów, to stanowi odrębny przedmiot opodatkowania, a obowiązek podatkowy od nieruchomości lub obiektu budowlanego ciąży solidarnie na wszystkich współwłaścicielach lub posiadaczach.
4. Jeżeli wyodrębniono własność lokali, obowiązek podatkowy w zakresie podatku od nieruchomości od gruntu oraz części budynku stanowiących współwłasność ciąży na właścicielach lokali w zakresie odpowiadającym częściom ułamkowym wynikającym ze stosunku powierzchni użytkowej lokalu do powierzchni użytkowej całego budynku.

Obowiązek podatkowy powstaje od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstały okoliczności uzasadniające powstanie tego obowiązku.

-jeżeli okolicznością, od której jest uzależniony obowiązek podatkowy, jest istnienie budowli albo budynku lub jego części, obowiązek podatkowy powstaje z dniem 1 stycznia roku następującego po roku, w którym budowa zastała zakończona albo w którym rozpoczęto użytkowanie budynku lub jego części przed ich ostatecznym wykończeniem
-jeżeli w trakcie roku podatkowego zaistniało zdarzenie mające wpływ na wysokość opodatkowania w tym roku, a w szczególności zmiana sposobu wykorzystywania przedmiotu opodatkowania lub jego części, podatek ulega obniżeniu lub podwyższeniu, poczynając od pierwszego dnia miesiąca po miesiącu, w którym nastąpiło to zdarzenie
-jeżeli obowiązek podatkowy powstał lub wygasł w ciągu roku, podatek za ten rok ustala się proporcjonalnie do liczby miesięcy, w których istniał obowiązek

Obowiązek podatkowy wygasa z upływem miesiąca, w którym ustały okoliczności uzasadniające ten obowiązek.

Podstawę opodatkowania stanowi

1. dla gruntów – powierzchnia
2. dla budynków lub ich części – powierzchnia użytkowa
(powierzchnię pomieszczeń lub ich część oraz część kondygnacji o wysokości w świetle od 1,40 m do 2,20 m zalicza się do powierzchni użytkowej budynku w 50% a jeżeli wysokość jest mniejsza niż 1,40 m, powierzchnię tą pomija się)
3. dla budowli lub ich części związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej wartość, o której mowa w przepisach o podatkach dochodowych, ustalona na dzień 1 stycznia roku podatkowego, stanowiąca podstawę obliczania amortyzacji w tym roku, niepomniejszona o odpisy amortyzacyjne, a w przypadku budowli całkowicie zamortyzowanych – ich wartość z dnia 1 stycznia roku, w którym dokonano ostatniego odpisu amortyzacyjnego
4. jeżeli obowiązek podatkowy w zakresie podatku od nieruchomości od budowli i ich części związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, powstał w ciągu roku podatkowego – podstawą opodatkowania jest wartość stanowiąca podstawę obliczania amortyzacji na dzień powstania obowiązku podatkowego
5. jeżeli budowla jest przedmiotem umowy leasingu, odpisów amortyzacyjnych dokonuje korzystający, w przypadku jej przejęcia przez właściciela do celów określenia podstawy opodatkowania przyjmuje się wartość początkową przed zawarciem pierwszej umowy leasingu, zaktualizowaną i powiększoną o dokonane ulepszenia oraz niepomniejszoną o spłatę wartości początkowej
6. jeżeli od budowli lub ich części, nie dokonuje się odpisów amortyzacyjnych – podstawę opodatkowania stanowi ich wartość rynkowa określona przez podatnika.

Wysokość stawek podatku od nieruchomości
UCHWAŁA Nr XXXVIII/210/05 RADY MIEJSKIEJ W KOWARACH z dnia 21 listopada 2005 roku w sprawie: określenia stawek podatku od nieruchomości.

Określa się następujące roczne stawki podatku od nieruchomości:

l. Od budynków lub ich części:

a) od l m kw. powierzchni użytkowej budynków mieszkalnych lub ich części - 0,56 złotych,

b) od l m kw. powierzchni użytkowej budynków lub ich części związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej oraz od budynków mieszkalnych lub ich części zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej -17,80 złotych,

c) od l m kw. powierzchni użytkowej budynków lub ich części zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie obrotu kwalifikowanym materiałem siewnym - 8,58 złotych,

d) od l m kw. powierzchni użytkowej budynków lub ich części zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie udzielania świadczeń zdrowotnych - 3,71 złotych,

e) od pozostałych budynków lub ich części, w tym zajętych na prowadzenie odpłatnej statutowej działalności pożytku publicznego przez organizacje pożytku publicznego - 6,09 złotych od l m kw. powierzchni użytkowej.

2. 0d budowli - 2 % ich wartości określonej na podstawie art. 4 ust. l pkt 3 i ust. 3-7 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych.

3. Od gruntów:

a) związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, bez względu na sposób zakwalifikowania w ewidencji gruntów i budynków - 0,68 złotych od l m kw. powierzchni,

b) pod jeziorami, zajętych na zbiorniki wodne retencyjne lub elektrowni wodnych - 3,61 złotych od l ha powierzchni,

c) pozostałych, w tym zajętych na prowadzenie odpłatnej statutowej działalności pożytku publicznego przez organizacje pożytku publicznego - 0,22 złotych od l m kw. powierzchni.

Obowiązek składania informacji
I.
Osoby prawne, jednostki organizacyjne oraz spółki niemające osobowości prawnej, jednostki organizacyjne Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa, a także jednostki organizacyjne Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe są obowiązane:
- składać w terminie do dnia 15 stycznia, organowi podatkowemu właściwemu ze względu na miejsce położenia przedmiotów opodatkowania, deklaracje na podatek na dany rok podatkowy, sporządzone na formularzu według ustalonego wzoru, a jeżeli obowiązek podatkowy powstał po tym dniu – w terminie 14 dni od dnia zaistnienia okoliczności uzasadniających powstanie tego obowiązku
- odpowiednio skorygować deklaracje w razie zaistnienia zdarzenia (mającego wpływ na wysokość opodatkowania w tym zmiana sposobu wykorzystywania przedmiotu opodatkowania lub jego części), w terminie 14 dni od dnia zaistnienia zdarzenia
- wpłacać obliczony w deklaracji podatek od nieruchomości – bez wezwania – na rachunek budżetu właściwej gminy, w ratach proporcjonalnych do czasu trwania obowiązku podatkowego, w terminie do dnia 15 każdego miesiąca

II.
Jeżeli nieruchomość lub obiekt budowlany stanowi współwłasność lub znajduje się w posiadaniu osób fizycznych oraz osób prawnych, jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, z wyjątkiem osób tworzących wspólnotę mieszkaniową, osoby fizyczne składają deklaracje na podatek od nieruchomości oraz opłacają podatek na zasadach obowiązujących osoby prawne.

Podatek od nieruchomości dla osób fizycznych– realizacja

Realizacją zadań z zakresu podatku od nieruchomości zajmuje się Referat Dochodów Urzędu Miejskiego w Kowarach, mieszczący się w pokoju nr 14, na pierwszym piętrze.

- Wpłat podatku od nieruchomości można dokonać codziennie w godz. 8.00 - 14.00 w kasie.
- W celu załatwienia sprawy, należy zgłosić się w godz. 7.30 – 15.30 do pokoju nr 14.

Procedura ustalania podatku od nieruchomości dla osób fizycznych

1. Osoby fizyczne są obowiązane złożyć właściwemu organowi podatkowemu informację o nieruchomościach i obiektach budowlanych, sporządzoną na formularzu według ustalonego wzoru, w terminie 14 dni od dnia wystąpienia okoliczności uzasadniających powstanie albo wygaśnięcie obowiązku podatkowego w zakresie podatku od nieruchomości lub od dnia zaistnienia zdarzenia.
2. Automatycznie po złożeniu dokumentów wydawana jest decyzja podatkowa ustanawiająca podatek.
3. Podatek jest płatny w ratach proporcjonalnych do czasu trwania obowiązku podatkowego, w terminach: od 15 marca, 15 maja, 15 września, 15 listopada.

Wymagane dokumenty

1. numer NIP
2. numer PESEL
3. informacja o nieruchomościach i obiektach budowlanych
O wszelkich zmianach mających wpływ na wysokość opodatkowania, o zmianie miejsca zamieszkania, należy powiadomić organ podatkowy, w terminie 14 dni od zaistnienia zmiany.

Odwołanie

Od decyzji przysługuje stronie prawo wniesienia odwołania do
Samorządowego Kolegium Odwoławczego
w terminie 14 dni od daty doręczenia decyzji.

POUCZENIE:
Stosownie do art. 222 Ordynacji Podatkowej odwołanie od decyzji powinno zawierać zarzuty przeciw decyzji, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem odwołania oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie. Wniesienie odwołania od decyzji nie wstrzymuje jej wykonania (art. 224 § 1 Ordynacji Podatkowej).

Podstawa prawna

1. Ustawa z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych Dz. U. Nr 9, poz. 84 z 2002 r.
2.
3. Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa Dz. U. Nr 137, poz. 926 z późn. zm



Jarek_75 - 07-05-2006 18:57

Poszukaj w prawie budowlanym, na pewno znajdziesz ;)

Generalnie budynek mieszkalny służy do ZAMIESZKANIA, ale to, że na razie tam nie mieszkasz, nie upowaznia Cię do niepłacenia podatku.

Proszę, nie szukaj dziury w całym, jak ktos ma 3 mieszkania to za 3 płaci mimo, ze mieszka w jednym.

czuję że mam tu doczynienia z pracownikiem któregoś z Urzędów Gminy :wink:



Inka1 - 08-05-2006 13:43

Poszukaj w prawie budowlanym, na pewno znajdziesz ;)

Generalnie budynek mieszkalny służy do ZAMIESZKANIA, ale to, że na razie tam nie mieszkasz, nie upowaznia Cię do niepłacenia podatku.

Proszę, nie szukaj dziury w całym, jak ktos ma 3 mieszkania to za 3 płaci mimo, ze mieszka w jednym.

czuję że mam tu doczynienia z pracownikiem któregoś z Urzędów Gminy :wink:
ha, ha, dobre :P

jak ktoś Ci radzi, żebyś zapłacił - zgodnie z prawem - podatek, znaczy się działa tylko we wlasnym intresie??? :wink: Mylisz się, daleko mi do Urzędu Gminy :D



sSiwy12 - 08-05-2006 14:42
Analogia jest taka. OC za samochód płacisz, bez względu na to czy się nim poruszasz - w tym przypadku płacisz za gotowość. Jeśli nie chcesz płacić, to samochód musisz wyrejestrować. Tak to działa. Tu też płacisz za "manie". Natomiast odrębną sprawą jest za co zapłacisz. Bo możesz zapłacić podatek od nieruchomości naliczany jako "mieszkalny" ( i tu dyskusyjne jest od kiedy jest "mieszkalny"), lub za "budynki i budowle", lecz tu stawki pewnie będą zastosowane jako "inne" (lub" jakieś takie" - w zależności od gminy), ale w takim przypadku stawka podatku może być kilka razy (co najmniej) wyższ niż za "mieszkalny" - w wyżej podanym przykładzie 2% wartości budynku - jesli nie ma wyceny to kosztorysowej.
Jak to mówią "wybór należy do Ciebie"
Pozdrawiam



Jarek_75 - 08-05-2006 17:43

Poszukaj w prawie budowlanym, na pewno znajdziesz ;)

Generalnie budynek mieszkalny służy do ZAMIESZKANIA, ale to, że na razie tam nie mieszkasz, nie upowaznia Cię do niepłacenia podatku.

Proszę, nie szukaj dziury w całym, jak ktos ma 3 mieszkania to za 3 płaci mimo, ze mieszka w jednym.

czuję że mam tu doczynienia z pracownikiem któregoś z Urzędów Gminy :wink:
ha, ha, dobre :P

jak ktoś Ci radzi, żebyś zapłacił - zgodnie z prawem - podatek, znaczy się działa tylko we wlasnym intresie??? :wink: Mylisz się, daleko mi do Urzędu Gminy :D Inka1 to miał być żarcik :lol:

dzięki za zainteresowanie tematem

pozdrawiam wszystkich



_Basia_ - 12-02-2008 13:21
witam
odgrzeję temat, bo jest on najbliższy mojemu pytaniu

w ustawie jest zapis:
-jeżeli okolicznością, od której jest
uzależniony obowiązek podatkowy, jest istnienie budowli albo budynku
lub jego części, obowiązek podatkowy powstaje z dniem 1 stycznia roku
następującego po roku, w którym budowa zastała zakończona albo w
którym rozpoczęto użytkowanie budynku lub jego części przed ich
ostatecznym wykończeniem Nie rozumiem co to znaczy: budowa została zakończona
a jest to bardzo istotne, ponieważ,w moim przypadku ostatni wpis w
książce był w końcówce roku, a odbiór budynku na początku nowego.
Urzędniczka a UM twierdzi, że podatek powinien być zapłacony od
momentu ostatniego wpisu w książce, co oznacza podatek od nowego roku,
czyli nie ma tu poślizgu o rok, zgodnie z zapisem:
obowiązek podatkowy powstaje z dniem 1 stycznia roku
następującego po roku, w którym budowa zastała zakończona
Proszę o odpowiedź.
Mam drugie pytanie przy okazji.
Co oznacza klatka schodowa?Czy zalicza się do niej schody wewnątrz
budynku? Np. do piwnicy są dokładnie takie same jak klatki w bloku
Z góry dziekuję za odpowiedzi

PS. i jeszcze jedno pytanie, czy szafy zabudowane na całej
ścianie (typu komandor) należy również wliczać do powierzchni domu?



edzia_niedzwiedzia - 13-02-2008 14:43
Najprościej jak to możliwe sprawa ma się następująco:

1) podatkowi od nieruchomości podlegają budynki

2) każdy budynek można określić jako: mieszkalny, związany z działalnościa gospodarczą lub pozostały.

3) najtaniej jest płacic podatek od budynku mieszkalnego (bo najniższa stawka) więc nikomu nie radzę udowadniać, że jego dom nie jest mieszkalny... ;)

4) podatek od nowego budynku płaci się od początku roku następującego po zakończeniu budowy lub po fakcie rozpoczęcia użytkowania.

5) co to znaczy, że zakończono budowę? kiedy oddajesz budynek do użytku nikt nie ma wątpliwości, że zakończyłeś budowę...

przykład: pozwolenie na użytkowanie otrzymujesz 2.01.2007 r. - podatek zaczynasz płacić od 2008 r.

6) jaką podać powierzchnię?
- podać powierzchnię użytkową (mierzona po wewnętrznej długości ścian wszystkich kondygnacji w tym piwnic, poddaszy itd.)
- nie wliczać klatek schodowych i szybów dźwigowych czyli wind.
- liczyć w następujący sposób:
powierzchnię do wysokości 1,40 m - pominąć,
wysokość 1,40-2,20 m zaliczyć 50%,
powyżej 2,20 m zaliczyć całą powierzchnię.
- w 2008 roku max. stawka to 0,59 zł/m2, a każda gmina sama ustala stawkę w granicach ustawowych.

A swoją drogą niestety w praktyce jest tak, że każdy urzędnik interpretuje przepisy inaczej. W kwestiach wątpliwych radzę sięgnąć po interpretacje Ministerstwa Finansów (www.mf.gov.pl), bo taka interpretacja może pomóc w przekonaniu urzędnika, że może powinno być inaczej.



vip42 - 13-02-2008 15:19
ja wiem że każda złotówka jest czasem na wagę złota ale przy tym podatku różnica między zaliczeniem jednego pokoju do części użytkowej czy nie to różnica paru-parunastu zł

200 m2 * 0,59= 118,00 zł
250 m2 * 0,59= 147,50 zł

różnica niecałe 30 zł na rok

Owszem, po co przepłacać ale uważam że nie warto kombinować.



karlasta - 13-02-2008 16:30
rozumiem ze powierzchni garażu znajdujecego sie w bryle budnyku nie liczymy....?



_Basia_ - 13-02-2008 23:30
niestety na stronach MF a dokładnie BiPu, zupełnie nic nie można znaleźć. Wyszukiwarka jest tam tak prymitywna, że bez względu na na to jaką frazę się wpisze, zawsze wyświetli kilkadziesiąt stron wyników wyszukiwania, zupełnie niegodnych z zapytaniem, kilka godzin przeglądania i fiasko.


4) podatek od nowego budynku płaci się od początku roku następującego po zakończeniu budowy lub po fakcie rozpoczęcia użytkowania.

5) co to znaczy, że zakończono budowę? kiedy oddajesz budynek do użytku nikt nie ma wątpliwości, że zakończyłeś budowę...

przykład: pozwolenie na użytkowanie otrzymujesz 2.01.2007 r. - podatek zaczynasz płacić od 2008 r.
W mojej sytuacji, ostatni wpis w dzienniku budowy o zakonczeniu prac był 20.12.2007 a odbiór z urzedu powiatowego i protokół 05.01.2008.
Więc w/g Twojej interpretacji i mojego zdania, powinniśmy płacić podatek od początku roku 2009. Panie z urzędu miejskiego twierdzą jednak, że ważny jest wpis w dzienniku, a nie protokół odbioru.
Jeżeli ktos kiedyś znalazł interpretację tego przepisu to proszę o linka.

Jeżeli chodzi o garaż w piwnicy to z cała pewnością należy go wliczyć w metraż, a dalej nie jestem pewna, czy szafy wbudowane w całą powierzchnię ściany (typ. komandor) należy też wliczać. Z tego co pamiętam ,swego czasu można było odliczac takie szafy jako materiał słuzący do budowy domu,w przeciwieństwie do zwykłych szaf i mebli.



ZUZEK - 14-02-2008 09:51
Pismo z dnia 13 stycznia 2006 r.

Ministerstwo Finansów
Departament Podatków Lokalnych i Katastru
LK-833/MS/05/781

Opodatkowanie podatkiem od nieruchomości budynków lub ich części.

Biul.Skarb.2006.1.24

Odpowiadając na pismo z dnia 23 listopada 2005 r., znak: (...) dotyczące podatku od nieruchomości, Ministerstwo Finansów wyjaśnia:
Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz.U. z 2002 r. Nr 9, poz. 84 ze zm.), w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2003 r. oraz art. 3 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym przed 1 stycznia 2003 r. (Dz.U. z 1991 r. Nr 9, poz. 31 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości podlegają budynki lub ich części.
Stosownie do treści art. 1a ust. 1 pkt 1 ww. ustawy za budynek uważa się obecnie obiekt budowlany w rozumieniu przepisów prawa budowlanego, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach. Natomiast przed 1 stycznia 2003 r. budynkiem, zgodnie z art. 3 ust. 3, był obiekt budowlany umocowany w ziemi lub na ziemi, posiadający ściany lub słupy albo filary oraz pokrycie dachowe.
Z powyższych przepisów wynika, że jeśli obiekt budowlany można było zakwalifikować do kategorii budynków na podstawie cytowanych definicji, to podlegał opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości. Potwierdza to także treść art. 6 ust. 2 stanowiącego, że jeżeli okolicznością, od której jest uzależniony obowiązek podatkowy, jest istnienie budowli albo budynku lub jego części, obowiązek podatkowy powstaje z dniem 1 stycznia roku następującego po roku, w którym budowa została zakończona, albo w którym rozpoczęto użytkowanie budynku lub jego części przed ich ostatecznym wykończeniem.
Dla objęcia obowiązkiem podatkowym budynku nie miało i nie ma zatem znaczenia, czy został on wybudowany legalnie na podstawie decyzji o pozwoleniu na budowę, czy też był samowolą budowlaną. Wystarczy, że obiekt budowlany istnieje w sensie fizycznym, została zakończona jego budowa albo rozpoczęto jego użytkowanie i można go zakwalifikować do budynków, by podlegał opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości. Jednocześnie Ministerstwo Finansów informuje, iż zgodnie z art. 14 § 1 pkt 1 Ordynacji podatkowej, minister właściwy do spraw finansów publicznych sprawuje jedynie ogólny nadzór w sprawach podatkowych, nie jest więc organem właściwym do rozstrzygania konkretnej, jednostkowej sprawy.



ZUZEK - 14-02-2008 10:06
Lub to:

Etel Leonard, Presnarowicz Sławomir
komentarz
ABC 2003
Komentarz do art.6 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz.U.02.9.84), [w:] L. Etel, S. Presnarowicz, Podatki i opłaty samorządowe. Komentarz, Dom Wydawniczy ABC, 203.
Stan prawny: 2003.06.01

3. Obowiązek podatkowy a zakończenie budowy.

W art. 6 ust. 2 u.p.o.l. ustawodawca określa moment powstania obowiązku podatkowego w podatku od nieruchomości przy opodatkowaniu nowych budynków lub budowli. Zgodnie z tym przepisem konieczność poniesienia podatku powstaje z dniem 1 stycznia roku następującego po roku, w którym budowa została zakończona albo w którym rozpoczęto użytkowanie budynku lub jego części przed ich ostatecznym wykończeniem. W związku z tym, iż termin "zakończenie budowy" nie został wyjaśniony na gruncie u.p.o.l., a jego rozumienie potoczne powodować może sporo wątpliwości, jego sprecyzowanie wymaga sięgnięcia do pr. bud., regulującego działalność polegającą na budowie obiektów budowlanych. Należy podkreślić, iż akt ten również nie zawiera definicji zakończenia budowy. Na podstawie jednak analizy poszczególnych przepisów tego aktu można ustalić moment, który decyduje o zakończeniu budowy. Z art. 54 pr. bud. wynika, że inwestor, który wybudował na podstawie pozwolenia na budowę obiekt budowlany, powinien zawiadomić organ administracji architektoniczno-budowlanej o zakończeniu budowy w terminie 14 dni przed zamierzonym terminem przystąpienia do użytkowania. Dokumenty niezbędne do załączenia do zawiadomienia o zakończeniu budowy obiektu budowlanego określa art. 57 ust. 1-3 pr. bud. W tym przepisie stwierdza się m.in., że do zawiadomienia o zakończeniu budowy obiektu budowanego inwestor obowiązany jest dołączyć oryginał dziennika budowy, oświadczenie kierownika budowy o doprowadzeniu do należytego stanu i porządku terenu budowy, a także - w razie korzystania - ulicy, sąsiedniej nieruchomości, budynku lub lokalu. Do zawiadomienia powinno zostać dołączone oświadczenie kierownika o zgodności wykonania obiektu budowlanego z projektem, warunkami pozwolenia na budowę, przepisami i obowiązującymi Polskimi Normami. Nie są to jednak wszystkie informacje, które powinny być złożone razem z zawiadomieniem o zakończeniu budowy238. Należy podkreślić, iż z pewnością zakończenie budowy nastąpi, gdy zostało złożone zawiadomienie o zakończeniu budowy spełniające ww. warunki. Złożenie tego zawiadomienia nie jest jednak konieczne do uznania, iż nastąpiło faktyczne zakończenie budowy. Wystarczy, że będą spełnione warunki upoważniające do złożenia tego zawiadomienia. Innymi słowy spełnienie warunków, o których mowa w art. 57 ust. 1 i 2 pr. bud., przesądza, iż nastąpiło zakończenie budowy. Potwierdzeniem tego stanowiska jest wyrok NSA, w którym NSA stwierdził, że w sensie techniczno-budowlanym można mówić o zakończeniu budowy obiektu budowlanego, gdy odpowiada on warunkom, jakie przewiduje pr. bud. wobec budowy legalnej przy zawiadomieniu organu nadzoru budowlanego o zakończeniu budowy (art. 57 pr. bud.)239. Ponadto uznał, iż obiekt powinien być w takim stanie, by mógł zostać przeprowadzony jego odbiór i by można było przekazać go do normalnej eksploatacji i użytkowania. W przypadku wątpliwości co do możliwości przeprowadzenia odbioru budynku pomocne może być sięgnięcie do zapisów dziennika budowy. W art. 22 pr. bud., w którym wymieniono podstawowe obowiązki kierownika budowy, mowa jest m.in. o tym, że powinien on zgłosić obiekt budowlany do odbioru odpowiednim wpisem do dziennika budowy.
W tym miejscu należy zaznaczyć, iż obowiązek podatkowy może być związany z rozpoczęciem użytkowania budynku lub jego części przed ich ostatecznym wykończeniem. W tym przypadku chodzi oczywiście o rozpoczęcie faktycznego użytkowania budynku lub jego części. W takiej sytuacji nie muszą być spełnione warunki uprawniające do użytkowania budynku, o których mowa w art. 54 czy 55 pr. bud. Związane jest to z faktem, iż wg przepisów pr. bud. rozpoczęcie użytkowania następuje zawsze po zakończeniu budowy, co przeczyłoby sensowi rozwiązania, o którym mowa w art. 6 ust. 2 u.p.o.l.



edzia_niedzwiedzia - 14-02-2008 10:09
karlasta,

garaż w bryle budynku liczymy po stawce jak dla budynków mieszkalnych.

To korzystne rozwiązanie (korzystne dla podatnika) bo stawka ta jest około 10x niższa niż za garaż wolnostojący (tzw. stawka za budynki pozostałe)
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • ewagotuje.htw.pl